THE CENTER FOR INTERNATIONAL AFFAIRS & SCHOOLS ABROAD      پست الکترونیکی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور dabirkhane@medu.ir       مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور      


قوانین و مقررات
موردی جهت نمایش موجود نمیباشد
آمار بازدید

 بازدید امروز:  ۹۶۴
 بازدید دیروز:  ۲۰۵۱
 کل بازدیدها:  ۵۹۸۴۳۵۰

ارتباط با ما
تلفن تماس:
982122081292,93+
آدرس پستی:
ايــران - تهران - سعادت آباد میدان فرهنــگ - شمــاره 3 كـــدپســـتـي 1997755611 نمــــابـر 22087353 ===================== No3 , Farhang .sq , Saadatabad Blvd , TEHRAN Post-Code:1997755611 I.R.of IRAN
مسیر یابی:
پرسش مهر هجدهم رئیس جمهور با حضور ۱۸۰ نفر برگزیده و منتخب در ایستگاه پایانی

پرسش مهر هجدهم رئیس جمهور با حضور ۱۸۰ نفر برگزیده و منتخب در ایستگاه پایانی

کنگره نهایی پرسش مهر هجدهم رئیس جمهور امروز با حضور دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، وزیر آموزش و پرورش، دبیر کمیته ملی المپیک، قائم مقام مرکز و از مدیران حوزه

ستادی و  جمعی از دانش‌‌آموزان شرکت کننده در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز شد.

کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش :   پرسش مهر رئیس‌جمهور نشانه‌ای بر جایگاه رفیع و منیع نظام تعلیم و تربیت و نقش دانش‌آموزان،

معلمان و مربیان در ساختن آینده ایران و بهترین بستر برای توسعه فرهنگی و نهادینه کردن آداب، اخلاق، فضایل و مهارت‌های ارتباطی در نسل آینده است.

وی با بیان اینکه این رخداد عظیم فرهنگی از چند جهت حائز اهمیت است،  اولین موضوع، حضور رئیس جمهور در فضای آموزشی و پرورشی و جلب توجه جامعه به این نهاد فرهنگی و

تربیتی بزرگ و ایجاد تفکر خلاق با پرسش از یک مسئله  مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

کاظمی ادامه داد: موضوع دیگر، حضور جامعه مخاطب گسترده شامل دانش‌آموزان، اولیا و معلمان آن هم در تمام سطوح، این مسئله را به یک مسئله فرهنگی فراگیر تبدیل کرده است و این

رخداد را از همه رخدادهای فرهنگی متمایز کرده است.  موضوع سوم، طرح اساسی‌ترین مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و حساس کردن بزرگترین جامعه مخاطب نسبت به موضوعات

مهم است که یقیناً به یک جریان فرهنگی و گفتمان غالب جامعه تبدیل می‌شود و علاوه بر این خلق آثار ارزشمند فرهنگی و هنری در بخش‌های مختلف می‌تواند در انتقال پیام به تمام سطوح

جامعه، کمک شایانی کند. سؤال هجدهمین پرسش مهر این بود که «چگونه باید در  محیط مدرسه تحمل و احترام  به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟»

وی به اقدامات انجام شده برای پرسش مهر اشاره کرد و افزود: تهیه پوستر فراخوان ملی پرسش مهر در اوایل سال تحصیلی و ابلاغ به استان‌ها و اطلاع رسانی به جامعه مخاطب، فعال شدن

کمیته‌های منطقه‌ای، استانی و کشوری و برگزاری بیش از ۱۴ جلسه ستاد مرکزی و بیش از ۱۰۰۰ جلسه در سطح مناطق از جمله اقدامات است.

کاظمی اضافه کرد: ۴ میلیون و ۹۶۲ هزار اثر به دبیرخانه پرسش مهر رسید که ۲ میلیون و ۹۵۵ هزار اثر مربوط به دانش‌آموزان، یک میلیون و ۸۶۸ هزار اثر مربوط به خانواده‌ها و ۱۳۸ هزار اثر مربوط

به فرهنگیان بوده است.

وی افزود: ۲۶۶ اثر از بیش از ۳۰ کشور به دبیرخانه پرسش مهر هجدهم رئیس جمهور رسید که نشان‌دهنده استقبال جامعه مخاطب از این حرکت فرهنگی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز شاهد برگزاری پرسش مهر هجدهم رئیس جمهور با حضور ۱۸۰ نفر برگزیده و منتخب در ایستگاه پایانی هستیم.

آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش

ایشان  با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: در شرایط امروزی جامعه که دشمنان از همه سو، کشور را مورد هجمه قراردادند، بیش از همیشه نیازمند همدلی و اتحاد و دعای خیر شهدا هستیم تا انشاء الله این مقطع را به‌سلامتی پشت سر بگذاریم.

وی افزود: برای جمهوری اسلامی ایران جای بسی افتخار است که در پاسخ به پرسش مهر رئیس‌جمهور، حدود 5 میلیون نفر برای پاسخ به این سؤال آثار خود را در قالب رشته‌های مختلف ارائه داده‌اند.

 آموزش‌وپرورش مجدانه تلاش می‌کند در راستای سند تحول سمت‌وسوی مدارس را در جهت آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی – ایرانی تغییر دهد.

 حمایت خانواده‌ها را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عامل چرخش تحولی در مدارس برشمرد و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به حمایت

خانواده‌ها در برابر گام‌های تحولی که در ماه‌های اخیر برداشت‌شده است،‌ نیازمند است.

 اگر بخواهیم در مدرسه‌ای آموزش مهارت‌های تربیتی و اجتماعی را جایگزین بخشی از کتاب‌های درسی و یا حتی کمک‌درسی

کنیم نباید با مخالفت اولیای دانش آموزان مواجه شویم.

 تا زمانی که تحولات مندرج در سند تحول بنیادین در مدارس اتفاق نیفتد، مشکلات و معضلاتی که امروز در کشور وجود دارد همچنان

وجود خواهد داشت.

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی

 در مراسم اختتامیه هجدهمین کنگره پرسش مهر رییس جمهوری که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به

پرسش مهر رئیس جمهوری، «چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟»، گفت: «این سوال برای رسیدن به انسجام و وفاق ملی، تحمل افکار

دیگران و برای اینکه اخلاق را سرلوحه قرار دهیم، در شرایط فعلی جامعه ضروری است.»

 «امید است مانند چهار دهه گذشته با اتکا به این فضایل اخلاقی از این گردنه سختی که در مسیر کشورمان قرار گرفته بگذریم.»

 «پاسخ و عمل به این پرسش که چگونه باید در محیط مدرسه احترام و اخلاق و ادب را رعایت کنیم بسیار اساسی است و با حقوق شهروندی نیز ارتباط پیدا می‌کند. در واقع این

موضوع، عصاره مفاهیمی است که در حقوق شهروندی به دنبال احقاق آن هستیم.»

 «مطمئن هستیم پنج میلیون شرکت کننده در کنگره پرسش مهر، پاسخ‌ها و راهکارهای خوبی ارائه کرده‌اند و خوب است دبیرخانه کنگره از این راهکارها و ایده ها بهره برداری کند.»

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: «امیدواریم این پرسش و پاسخ‌ها به سرنوشت شعار سال مبتلا نشده و در پایان تصور نشود که این ماموریت پایان یافته و باید به سراغ

دیگری رفت در حالی که باید تا زمانی که شعاری را عملیاتی نکرده‌ایم ادامه دهیم.»

 «اگر بخواهیم فرهنگ و اصل اخلاقی مدارا را مدنظر قرار دهیم باید ببینیم نظام آموزش و پرورش در تمرین و نهادینه‌سازی این ویژگی چه نقشی می‌تواند ایفا کند. تا زمانی که این

ویژگی‌ها نهادینه نشده و به یک باور تبدیل نشود، انتظار نداریم شاهد تحول و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی خودمان باشیم.»

: «برای متخلق شدن به این فضیلت اخلاقی باید به درک مشترک و درستی از این مفهوم برسیم. بسیار مهم است که فقط به تحمل

تفاوت ها بسنده نکنیم بلکه فراتر از آن باید تفاوت ها را به عنوان یک واقعیت بپذیریم. مرحله نهایی مدارا، پذیرش واقعیات جامعه و تفاوت‌هایی است که وجود دارد. رنگین‌کمانی از اقوام و مذاهب

در کشور هستیم و باید از این مزیت‌ها برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استفاده کنیم.»

 «این نظام به دنبال باز کردن ذهن است و باید تفکر را به آنها بیاموزد. ما باید به یک اصل اساسی که کرامت ذاتی

بشری است توجه کنیم که یک اصل مهم در حقوق بشر و حقوق شهروندی است و همه افراد از این کرامت ذاتی نزد خداوند برخوردارند.»

ایشان  درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تاکید آن به رشد فضایل اخلاقی و ارتباط آن با منشور حقوق شهروندی گفت: «در امور شهروندی در دو حوزه نهادسازی و نهادینه سازی

تلاش می کنیم که نهادینه‌سازی اثربخش‌تر و ماندگارتر است. وقتی آموزه ها در درون شهروندان نهادینه شده باشد جامعه راه خود را باز خواهد کرد. نظام آموزش و پرورش ما باید بتواند در درجه

اول انسان تربیت کند و شهروندی آگاه، متعهد و مسوول تحویل جامعه بدهد.»

ایشان به برخی چالش‌ها از جمله جای خالی آموزش هنر اشاره کرد و گفت: «اینگونه برنامه‌ها شیوه موثر در تربیت احساسات و پرورش حس زیبا

دیدن و زیبا زندگی کردن است.»

در ادامه افزودند به جای خالی شادکامی در آموزش و ناکارآمدی و بی‌نتیجه ماندن بسیاری آموزش‌ها چون آموزش زبان انگلیسی گفت: «در نهایت انسان‌های متخصص و مطیع و نه خلاق را تحویل

جامعه می‌دهیم که باید با شکل گیری و استفاده از انواع ظرفیت‌ها چون شوراهای دانش آموزی برای برون‌رفت از این مشکلات راهکارهای اساسی بیاندیشیم.»

مولاوردی در پایان گفت: «داروی درد امروز، جامعه عقلانی است. باید به جامعه‌ای برسیم که عقلانیت، اخلاق مداری و... برای رسیدن به توسعه پایدار تمرین شود.»

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر سابق ارشاد

در مراسم اختتامیه هجدهمین کنگره پرسش مهر رئیس‌جمهوری که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: «ریل توسعه در ایران از آموزش و پرورش آغاز می‌شود و ایستگاه اول توسعه

است. ما به ساخت انسان آنگونه که باید فکر نکرده‌ایم و چالش های متعدد در کشور از جمله آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی، تورم و ارتشا و اختلاس ناشی از این نوع نگاه است.»

او ادامه داد: «کانون ساخت انسان آموزش و پرورش است از این منظر اگر بناست با چالش‌ها مواجه نباشیم باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کنیم.»

 «پیام بنده به عنوان یک معلم به رجال کشور این است که به آموزش و پرورش برگردید، زیرا تنها راه نجات برای رسیدن به قله‌های معرفت،

پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش است.»

او در ادامه درباره چگونگی دستیابی به هدف مدارا گفت: «اگر امروز آمار یاس و خشونت بالاست یک علتش این است که کمتر گفت‌وگو میکنیم و آمار گفت‌وگو در خانواده ها با همدیگر به 20

دقیقه کاهش یافته است. گفت‌وگو فضایی برای ایجاد شکوفایی ایجاد می‌کند و در چنین فضایی اخلاق و معرفت رشد می‌کند. آموزش و پرورش مهمترین کانون تاثیرگذار و نقطه آغاز گفت‌وگوی

ملی است.»

ایشان با تاکید بر منازعه فرهنگی به دلیل عدم گفت‌وگو شکل می‌گیرد. گفت: «آموزش و پرورش محور وحدت و همگرایی فرهنگی در جامعه است و در جامعه کنونی ما راه تداوم حیات

اجتماعی از این مسیر می گذرد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که لوازم اخلاقی گفت‌وگوی فرهنگی شکل بگیرد. گفت وگو در حقیقت محصول همزیستی مسالمت آمیز را فراهم می

آورد.»

«گفت‌وگو می‌تواند به اعتماد و نشاط و مشارکت اجتماعی در جامعه کمک شایانی کند و به افزایش تعامل و تحمل اجتماعی نیز کمک کند. رهبری بر

آزاداندیشی بارها تاکید فرموده‌اند.»

«مسیر مدیریت کشور از حرکت گفت وگو شروع می‌شود. گفت‌وگو پیش‌شرط‌هایی دارد که از جمله آنها فهم دیگران و مبتنی بر آزادی و اختیار بودن و خوب شنیدن است.

شنیدن فضیلت بزرگی است که باید آن را به دست آورد. اصل احترام به تفکر و اعتقادات و آداب و رسوم، مدارا و سازگاری فرهنگی ویژگی دیگر گفت‌وگو است و اینکه گفتوگو باید عادلانه باشد.»

او ادامه داد: «گفت وگو به مفهوم دادگاه برای اثبات خود و ابطال دیگری نیست. گفت‌وگو نفی نگاه تک‌محوری و خودبرتربینی است. انعطاف و مدارا و پایبندی به تعهدات اخلاقی، افزایش سطح

مشارکت فرهنگی و محصول عقل جامعه بشری بودن ویژگی‌های دیگر گفت‌وگوی فرهنگی است.»

ایشان  تاکید کرد آموزش و پرورش نیازمند تحول بنیادین است. او گفت: «فرهنگیان نجیب‌ترین افراد هستند و اگر امروز بحران اعتماد داریم ریشه آن را در آموزش و پرورش باید جست‌وجو کرد. اگر

معلمین به نظام سیاسی اعتماد داشته باشند مردم هم اعتماد خواهند داشت. باید از نظام تکرار و عادت به خلاقیت و از نظام رسمی به نظام مردمی و از جزایر مستقل به مجموعه منسجم

برسیم.»

 «باید آموزش و پرورشی را دنبال کنیم که نسخه شفابخش حل مشکلات باشد. امروز آموزش و پرورش این ظرفیت را دارد اما متاسفانه هنوز نظام سیاسی باور

نکرده نسخه شفابخش را باید در آموزش و پرورش باید دنبال کند.»

در ادامه دانش آموزان منتخب پرسش مهر 18 ریاست جمهوری جوایز خود را از دست  نماینده ویژه ریاست جمهوری  سرکار خانم مولاوردی و بطحایی مقام عالی وزارت  و مدیران همراه دریافت

نمودند و به رسم یاد بود تصاویری نیز به یادگار گرفتند .

سامانه های مرتبط
لینک های مفید
اوقات شرعی

استان تهران
۱۳۹۷/۰۵/۲۵